قطعا هنگامی که  صحبت از روش‌های پردازش صفحات پلاستیکی و سرامیکی به میان می‌آید، استفاده از دستگاه لیزر به دلیل انعطاف‌پذیری و دقت بالا در صدر این روش‌ها قرار خواهد گرفت. با استفاده از لیزر، محصولات نهایی  از کیفیت بالایی برخوردار  بوده و در وقت نیز صرفه‌جویی خواهد شد. پردازش صفحات پلاستیک و سرامیک توسط این تکنولوژی با تابیدن و جذب انرژی فوق متمرکز پرتو لیزر آغاز می‌شود. گرمای ایجاد شده توسط این اشعه موجب بخار شدن بخش‌هایی از ماده که لیزر به آن تابیده شده گشته و در نهایت برش لیزری با دقتی بالا انجام می‌شود. در واقع ‌لیزرهای صنعتی قادرند مقدار زیادی انرژی را در یک نقطه کوچک و مشخص متمرکز کرده و موجب گرم شدن، بخار شدن مواد در آن نقطه و در نهایت برش مواد شوند. به عبارت دیگر، تابش دقیق اشعه لیزر به نقطه‌ای مشخص موجب پدید آمدن برش‌هایی دقیق و منظم می‌شود.

نوع لیزری که عمدتا برای ایجاد برش و یا حک بر روی صفحاتی از جنس پلاستیک و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، لیزر CO2 می‌باشد.  این لیزر با دقت و ظرافت بسیار بالا توانایی ایجاد زیباترین اشکال را بر روی این مواد دارد.

 

 


 

در میان انواع پلاستیک، آکریلیک از محبوبیت خاصی برای برش توسط لیزر برخوردار است.  دلیل عمده آن را می‌توان نتایج خوبی دانست که هنگام کار با لیزر حاصل می‌شود. دلیل دیگر نیز موارد استفاده بی‌شمار این ماده در صنایع و محصولات مختلف می‌باشد. آن چه مسلم است لیزر بر روی مواد مختلف تأثیر یکسان نداشته و گاهی نیاز است تا مواد جدید را به صورت نمونه امتحان کرد تا از نتیجه برش لیزری آن اطمینان حاصل کرد. به طور مثال آکریلیک را می‌توان با دستگاه لیزر تا ضخامت 25 میلی‌متر برش زد. اصولا آکریلیک‌های شفاف بعد از برش توسط لیزر نیازی به عملیات پرداخت اضافی نداشته و محل‌های برش‌خورده بسیار صاف و شفاف خواهند بود. 

فویل‌ها نیز یکی دیگر از موادی هستند که برش لیزری بر روی آن‌ها بسیار نتایج خوبی خواهد داشت. پیش از این، استفاده از کاتر برای برش یا سوراخ کردن فویل رونق داشت. اما با این روش، لبه‌های برش‌خورده دندانه دندانه شده که از کیفیت محصول می‌کاهد. هنگام استفاده از لیزر هیچ‌گونه محدودیتی برای ایجاد شکل‌ها و طرح‌های مختلف وجود نداشته و لبه‌های برش ‌خورده نیز صاف و یکنواخت خواهد بود. در حقیقت، بسیاری از مواد پلاستیکی و تا ضخامت 1 میلی‌متر را به راحتی می‌توان  با لیزر برش زد. در مورد قطعاتی بیشتر از این 1 میلی‌متر ضخامت ممکن است از میزان کیفیت برش کاسته شود. زیرا، این مواد پلاستیکی در امتداد محل برش ذوب شده و ممکن است تا حدی تغییر شکل دهند. در عین حال برخی از پلاستیک‌ها گازها و بخاراتی را منتشر می‌سازند که هنگام کار با این مواد باید بسیار احتیاط کرد.. با این حال، به علت صرفه اقتصادی عملیات برش لیزری، امروزه بیش از پیش از این تکنولوژی در برش مواد پلاستیکی استفاده می‌شود.


 

امروزه به صورت گسترده در صنعت مد و دکوراسیون داخلی از لیزر CO2 جهت تولید محصولات متنوع استفاده می‌شود. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، از این تکنولوژی در برش و حک انواع سرامیک نیز استفاده می‌شود. سرامیک پرتوی لیزر را به مقدار زیادی جذب کرده و به همین دلیل برش و حک به زیبایی و با دقت بالا انجام می‌شود. سرامیک با تابش اشعه لیزر گرم شده  و پس از تبخیر نقطه مورد نظر، برش لیزری صورت می‌گیرد. تا پیش از پیدایش تکنولوژی لیزر از روش‌هایی چون چاپ سیلک اسکرین برای حکاکی روی سرامیک استفاده می‌شد. اما روش‌های سنتی گذشته همواره با محدودیت‌هایی همراه بوده‌اند. در این مورد بیشتر بدانید.

در حالی که امروزه لیزر با قابلیت بالا در ارایه خدمات در کمترین زمان و بالاترین بازده توانسته روش‌های قدیمی را تا حد زیادی کنار زده و موجب متحول شدن صنایع شود. با استفاده از لیزر ایجاد انواع طرح‌ها و سایه‌ روشن‌ها روی سرامیک به راحتی انجام می‌شود. در ضمن، کیفیت محصول نهایی در بسیاری موارد برابر با عکس خواهد بود.